Leestijd: 2 min.

Social media in de praktijk

Het is niet moeilijk om social media kanalen op te zetten, maar uit de praktijk weet ik dat het lastig is deze actief te onderhouden.

Het is niet moeilijk om social media kanalen op te zetten, maar uit de praktijk weet ik dat het lastig is deze actief te onderhouden. Wat moet je plaatsen, op welk kanaal, wanneer plaats je iets en hoe doe je dat?


Uit onderzoek is gebleken dat er op dit moment 13,7 miljoen Nederlanders actief zijn op social media. Zij maken ook gebruik van meerdere platforms, gemiddeld 5 stuks en ze besteden hier zo’n 160 minuten per dag aan. Hieruit kan je halen dat erg veel mensen op social media zitten, er veel gebruik van maken en dat het dus een belangrijke tool is.

Maar waar begin je dan, welk kanaal of kanalen ga je gebruiken? Eigenlijk is dat niet de goede vraag, je moet je juist de vraag stellen waar zit mijn doelgroep? En aan de hand daarvan kan je aan de slag met je social media kanaal. 

 

De verschillende platforms


Ik som een aantal van de meest gebruikte kanalen van het moment op en beschrijf waar welke doelgroep zit.

 

Facebook
Dit is nog altijd het grootste social media kanaal ter wereld. Het aantal bezoekers neemt wel af, dit is vooral bij jongeren, maar het blijft met stipt op nummer 1 staan. De gemiddelde leeftijd van de bezoekers ligt nu tussen 35 tot 64 jarigen.

 

Instagram
Instagram is het kanaal waarop je jouw praktijk visueel in beeld kunt brengen. Vooral onder jongeren tot en met 19 jaar is dit erg populair. Het is een kanaal waar je je praktijk goed kunt laten zien, de fysieke locatie zelf, de diensten, de gezichten achter de praktijk, sfeer creëren.

 

LinkedIn
Dit is en blijft het medium voor zakelijke doeleinden, het grootste percentage gebruikers van LinkedIn is 20 tot 39 jaar oud (44%), gevolgd door de 40-64 jarigen (36%). LinkedIn is een sterk kanaal om vacatures te delen, mensen op de hoogte te brengen van zakelijke successen of om zakelijke connecties te maken.

 

YouTube
Na Facebook is YouTube het grootste social media kanaal en wordt veelal gebruikt als tweede zoekmachine. Dit maakt het een geschikte plek om vragen te beantwoorden en te laten zien hoe dingen werken.

 

TikTok
TikTik is het nieuwste platform die onder jongeren tussen de 6 en 25 jaar razend populair is. Hier kan je korte grappige video’s van jezelf op maken. 

 

Successtory


Ik wil je graag meenemen in de succestory van tandarts Joris voor extra inspiratie en motivatie om ermee aan de slag te gaan.

Op een dag besloot tandarts Joris al zijn avonturen als tandarts te delen en dat deed hij met groot succes! In het begin kostte het hem best wel moeite om iets te schrijven. Hij voelde ook een drempel om informatie te delen. Maar stap voor stap werd het makkelijker en begon hij het steeds leuker te vinden. Joris merkte dat als hij het klein en bovenal persoonlijk en alledaags houdt dat mensen erop reageren.

Joris heeft in een korte tijd een grote fanbase opgebouwd, de volgers groeiden met de dag. Dit kwam omdat mensen zijn berichten gingen liken. De kids vinden hem geweldig en de mensen reageren op wat ze hebben gelezen op Facebook en zijn Instagram stories. Het vertrouwen is enorm gegroeid en de patiënten hebben het gevoel dat ze Joris persoonlijk kennen. Het is zelfs zo dat de patiënten van Joris vragen of zij ook op zijn stories mogen verschijnen. Dagelijks groeit het aantal volgers nog steeds en dat is ook te merken in de inschrijvingen. Joris is een geweldig voorbeeld van hoe je een online medium op een succesvolle manier inzet.

 

Wat kun je leren van Joris

  • Bedenk welke kanalen je wilt gaan inzetten voor je tandartspraktijk.
  • Denk niet te moeilijk over de berichten, juist de kleine en alledaagse updates met een foto doen het goed.
  • Plan 1 moment in de maand in je agenda om 2 uurtje te zitten om een aantal berichten te schrijven.
  • Gebruik platform als Hootsuite of Buffer om je berichten in te plannen voor de komende periode.
  • Voor inspiratie kan je prima kijken bij de concurrenten of andere bekende bedrijven, maar zorg er altijd voor dat je het persoonlijk, voor jouw praktijk maakt.
  • Bedenk wie je wilt bereiken met het bericht en schrijf het dan ook echt aan die doelgroep. Als je je bijvoorbeeld wilt richten op de ouders dan ben je vaak wat informatiever dan wanneer je je richt aan de kids.
  • Tot slot de belangrijkste tip plaats heel veel persoonlijke en grappige foto’s en filmpjes. Mensen maken contact met mensen en een bericht dat emotie oproept (lach, kippenvel, traan) blijft hangen.

Go, go, go, begin vandaag nog! Heel veel succes en op naar heel veel likes.

Jouw adviseur op het gebied van marketing

Lisette de Jong
Youngwise

Misschien vind je dit ook interessant

Geen marketing, geen patiënten

Leestijd: 2min. Marketing voor tandartspraktijken betekent niet alleen het werven van nieuwe patiënten, denk ook...

Social media in de praktijk

Leestijd: 2min. Marketing voor tandartspraktijken betekent niet alleen het werven van nieuwe patiënten, denk ook...

Winst met de patiëntreis

Leestijd: 2min. Marketing voor tandartspraktijken betekent niet alleen het werven van nieuwe patiënten, denk ook...

Download het gratis stappenplan

Wij hebben alles wat je wilt weten voor een start of overname van een praktijk op een rij gezet in een helder stappenplan.