Leestijd: 2 min.

Geen marketing, geen patiënten

Het hebben van een goed marketingplan is essentieel voor een goed gevulde stoel in je praktijk.

Het hebben van een goed marketingplan is essentieel voor een goed gevulde stoel in je praktijk. Een marketingplan is een belangrijk onderdeel van je totale bedrijfsplan.

Want om je omzetdoelstellingen en ambities te behalen moet je aan de slag met je zichtbaarheid. Wanneer je vanaf nul moet beginnen is het essentieel om je strijdplan klaar te hebben. Begin al ruim voor de opening van je praktijk met je campagne, want je wilt natuurlijk zo snel mogelijk rendement.

Het plan


In het plan omschrijf je hoe de markt eruitziet. Wat is het potentieel aan cliënten? Dus hoe groot is de vijver waaruit je kunt vissen, maar ook hoeveel concurrenten zijn er in je omgeving. Hieruit kun je opmaken wat jouw kansen zijn en op welke manier je de praktijk in de markt kunt zetten om jezelf te onderscheiden van de rest. Naast de kansen kijk je ook naar de obstakels die er zijn, de bedreigingen. Deze analyse noemen we de SWOT (strenght, weakness, opportunities, treats). Zo heb je een goed overzicht van wat je te doen staat. 

 

Doelgroep


Wanneer je een bestaande praktijk overneemt, kun je eerst bekijken of de bestaande patiënten passen bij de wijze waarop jij je wilt profileren. Zeker in een markt waar veel tandartsen of mondhygiënisten zijn, zoals in grote steden het geval is, moet je nadenken over jouw specialisme. Overigens is dit überhaupt goed om te doen. Hoe specifieker je de praktijk profileert, hoe meer cliënten binnen deze doelgroep je aantrekt.

Denk er bijvoorbeeld aan dat je je als tandarts kunt profileren als familietandarts, kindertandarts of geef aan dat je gespecialiseerd bent in angstbestrijding of juist cosmetische behandelingen.

Het effect is dat wanneer je hierop richt, je de juiste doelgroep aanspreekt en je patiëntenbestand groeit binnen dit segment. Zo doe je waar je blij van wordt, waar je goed in bent en waarmee je het beste rendement hebt. Je hoeft niet bang te zijn dat de andere patiënten je links laten liggen. Uit ervaring weten we dat dit niet het geval is, maar het schept net iets meer richting in je specialisme. Dat vinden mensen juist erg fijn. 

 

Budget


In je ondernemersplan staat wat je gaat investeren en wat je verwachting is qua omzet binnen een bepaalde periode. Helaas gaat het terugverdienen van je investering niet vanzelf, dus dat betekent dat je aan de slag moet gaan met een goede strategie om je doelen zo snel mogelijk te bereiken. Belangrijk is om in je investeringsplan rekening te houden met een marketingbudget. We zien toch vaak dat dit wordt onderschat of dat dit budget opgaat aan de onvoorziene kosten bij de verbouwing. Dus zorg ervoor dat je dit vooraf inschat. Gemiddeld wordt hiervoor een post van € 15.000,- opgenomen. 

 

Fundament


Voordat je daadwerkelijk met de promotie aan de slag kunt, moet je een goede basis hebben. Denk aan een nieuwe huisstijl met een logo dat helemaal past bij jouw identiteit en dat de gewenste doelgroep aanspreekt. Vervolgens ga je aan de slag met een krachtige website. Het is waanzinnig belangrijk om niet te kiezen voor een algemene website die veel dentalisten gebruikten, waarin je alleen je logo, kleur, plaatjes kunt wijzigen. De website is je krachtigste middel in de werving, dus dit moet helemaal op maat voor jou gebouwd worden. Goedkoop is duurkoop weten we uit de praktijk. Kijk dit filmpje waarom het zo belangrijk is om een eigen website te maken.

 

Actieplan


Tijd om de mouwen op de stropen en aan de slag te gaan! Zet op een rijtje op welke wijze je de doelgroep het beste kunt bereiken. Over het algemeen is social media de beste manier om bij de juist doelgroep onder ogen te komen. Je kunt je eigen kanalen opzetten en daar berichten plaatsen. Maar dat is niet zo heel effectief. Je eigen volgers zien de berichten, maar de potentiele nieuwe groep wordt niet bereikt. Dus het is belangrijk dat je een campagne gaat opzetten. Hoe je dat doet zie je hier in dit filmpje en in dit artikel.

Naast social media kun je ook denken aan andere effectieve marketing mogelijkheden. Ik noem er een paar:

  • presenteer jezelf met een huis-aan-huis flyer
  • organiseer kennismakingsdagen
  • deel gratis tandenborstels uit op scholen
  • stuur een persbericht naar de lokale krant
  • nodig een influencer uit in je praktijk
  • En nog veel meer! De mogelijkheden zijn eindeloos, dus wees creatief!

 


Mediakalender


Nu je nagedacht hebt over alles wat je kunt gaan doen, ga je de acties structureren. Deze zet je in een kalender, zodat je overzicht hebt. Zo voorkom je een overkill of verspilling van je budget in een keer. Want bedenk je dat je een lange adem nodig hebt. Je doelgroep zal niet gelijk reageren. Het duurt even voordat ze daadwerkelijk contact gaan opnemen met je. We weten dat men je eerst minimaal 5x gezien moet hebben, voordat ze daadwerkelijk over gaan tot actie. De kalender die je maakt is daarom een meerjarenplan.

Ik wens je heel veel succes met de marketing van je praktijk! Vind je het fijn om te sparren of heb je hulp nodig, dan ben ik er voor je.

Jouw adviseur op het gebied van marketing

Lisette de Jong
Youngwise

Misschien vind je dit ook interessant

Geen marketing, geen patiënten

Leestijd: 2min. Marketing voor tandartspraktijken betekent niet alleen het werven van nieuwe patiënten, denk ook ...

Social media in de praktijk

Leestijd: 2min. Marketing voor tandartspraktijken betekent niet alleen het werven van nieuwe patiënten, denk ook ...

Winst met de patiëntreis

Leestijd: 2min. Marketing voor tandartspraktijken betekent niet alleen het werven van nieuwe patiënten, denk ook ...

Download het gratis stappenplan

Wij hebben alles wat je wilt weten voor een start of overname van een praktijk op een rij gezet in een helder stappenplan.