Een eigen praktijk: een droom die uitkomt! Een mooi pand, enthousiast behandelteam en prachtige apparatuur, maar dan? Je bent ineens praktijkeigenaar én een ondernemer. En dan komt er van alles bij kijken, naast het behandelen. Hoe zorg je ervoor dat alle interne processen gaan lopen? Je medewerkers tevreden zijn en op hun plek zitten? Hoe werkt leiding geven? Werving en selectie, wie gaat dat doen? Het financiële proces, de richtlijnen en alle andere zaken stroomlijnen. Dat is mijn kracht. Ik adviseer de ondernemer bij zijn/haar interne organisatie. Ik zorg er samen met de praktijkeigenaar voor dat er weer rust komt. Dat iedereen weet wat er van hem/haar verwacht wordt en waar hij/zij verantwoordelijk voor is. Lekker praktisch, mouwen opstropen en gaan.
Kuppens Management
Management
Ik ben Marije. De stap om samen het ondernemerschap aan te gaan op het gebied van interne organisatie is onvermijdelijk en voor mij heel logisch! Processen, structuur en overzicht, dat bied ik graag. Denk hierbij aan HR, communicatie en het professionaliseren van processen.
Om te beginnen denk na over wat je precies zoekt in de nieuwe medewerker. Welke opleiding en ervaring, maar ook wat worden de taken in je praktijk? Maak het visueel, dan wordt het concreet. Dit kan heel eenvoudig door het op een vel papier te zetten. Als je dat duidelijk in beeld hebt, kan je de vacature gaan uitzetten. Soms is het vinden van geschikte teamleden lastig. Maar door de juiste boodschap te communiceren, komen er geschikte kandidaten. Dit kan even tijd kosten, maar het is de kracht van de herhaling.
Het klinkt heel simpel, maar het werkt echt; pak een boekje en schrijf dit op (mag ook een excelbestand zijn). Maak alle aantekeningen die in je hoofd zitten wat je allemaal wilt gaat doen om jouw praktijk mooi neer te zetten. Plan ook momenten in je agenda om aan de slag te gaan met deze taken. En wat belangrijk is; doe niet alles zelf, schakel hulp in van je team en professionals.
Het belangrijkste is dat je een duidelijk taakverdeling maakt, wie doet wat? En zorg ervoor dat iedereen weet bij wie die moet zijn voor bepaalde taken. Maak mensen ook echt verantwoordelijk voor die taak, geef ze het vertrouwen en de vrijheid dat ze het kunnen doen. Plan vaste overlegmomenten en wees zichtbaar voor je medewerkers, loop eens een rondje door de praktijk. En als laatste, spreek de medewerkers er op aan als zij een deadline bijvoorbeeld niet hebben gehaald.
Wij hebben alles wat je wilt weten voor een start of overname van een praktijk op een rij gezet in een helder stappenplan.