Leestijd: 2 min.
Feedback geven en krijgen kan best lastig zijn. Bijvoorbeeld een patiënt geeft aan dat hij een bepaalde assistent echt niet vriendelijk vindt overkomen. Als ondernemer wil je je collega hier op aanspreken, maar hoe zeg je het?
We communiceren de hele dag door, je zou denken dat we het allemaal goed kunnen. Maar niets is minder waar. We doen ongemerkt veel aannames en verwachtingen in plaats van heldere en open communicatie. Hierdoor kunnen misstanden ontstaan. Maar hoe koppel je dit nu terug?
“Feedback is een reactie op een product, resultaat of iemands uitvoering van een taak, dat bedoeld is als basis voor verbetering – om de kloof tussen het beoogde niveau en het huidige niveau te dichten.” Dit kan tussen de patiënt en de tandarts zijn, maar ook de patiënt en de assistent of tussen de tandarts en de assistent.
We weten ook dat het geven van en ontvangen van feedback over algemeen als lastig ervaren wordt.
Feedback is een reactie ergens op. Het is dus niet per definitie een advies. NIVEA; Niet Invullen Voor Een Ander, daar zit de irritatie. Je moet eerst levelen. De emoties eruit halen, beetje meeveren. Vanuit beide kanten belichten. Dus communiceren. Onderstaand volgen een aantal tips.
Wij wensen je veel succes met het geven en ontvangen van feedback.
Jouw adviseur op het gebied van (praktijk)management
Marije Kuppens
Kuppens Management
Wij hebben alles wat je wilt weten voor een start of overname van een praktijk op een rij gezet in een helder stappenplan.