Leestijd: 2 min.

Timemanagement

Timemanagement heette vroeger self management. Dus voor je zelf zorgen. Klinkt heel logisch maar hoe doen we dit nu met de drukke agenda’s en de waan van de dag? 

Nu je praktijkeigenaar bent komt er veel meer werk op je af dan alleen het behandelen. Hoe zorg je er nu voor dat je dit allemaal erbij kan doen. En dan het liefst zo efficiënt mogelijk. Wij delen wat tips met je.

“Om je denken te veranderen moet je je gedrag veranderen.” 
Jan van Setten

Onze meest gebruikte timemanagement tips:

 

Tip 1: Prioriteiten stellen, wat moet nu en wat kan later? Dit geeft structuur.
Tip 2: Zorg dat je de regie over je eigen agenda behoudt. Vraag om tijd en verwachtingen.
Tip 3: Inzicht in je tijd. Houd eens 2 weken bij waar jij je aandacht aan besteed. Of wellicht je energie lekt.
Tip 4: Maak doelstellingen en maak ze concreet. Let op dat ze niet groot zijn, deel ze op in deeldoelstellingen te verdelen.
Tip 5: Houd rekening met oorzaak en gevolg. Plan dit ook in je agenda in.
Tip 6: Noteer je to do’s op maximaal 2 plekken. Vooral in je agenda zetten geeft overzicht.
Tip 7: Mail, lees deze maar een paar keer per dag. Handel de korte zaken direct af en anders inplannen in je agenda. Vaste tijden voor je mail kan je helpen, bijvoorbeeld voor je behandeldag en in de lunchpauze.
Tip 8: Archiveer je mail. Denk hierbij aan mappen in je mailbox, nieuwsbrieven op één plek etc.
Tip 9: Agenda, maak gebruik van deze tool. Hier staan je daadwerkelijke uren in en dus overzicht.
Tip 10: Ideeën, maak je hoofd leeg, noteer ze ergens en plan hier ook tijd voor in je agenda om ze uit te werken.
Tip 11: Focus. Doe niet aan multitasking, maar focus en maak af.
Tip 12: Lastige dossiers/taken. Begin hier op maandag aan. Bijv. elke week 30 minuten aan werken dan komt het ook af.
Tip 13: Bioritme. Doe de moeilijke taken juist op een moment dat jij op je best bent.
Tip 14: Realistisch plannen, zorg voor ad hoc tijd. Waan van de dag zal er altijd zijn.
Tip 15: Team. Betrek je team bij processen. En communiceer helder en duidelijk.

Deze reis kost tijd, maar zodra je merkt dat het je tijd oplevert ga je automatisch door.

Vooral grotere taken/projecten die veel tijd kosten willen we nog wel eens vooruit schuiven. Maar als we deze nu eens in stukjes hakken en er wekelijks aan werken komt het ook af.

Mooie metafoor is “ik wil een boek schrijven” als je iedere dag een A4 schrijft heb je aan het eind van het jaar een boek met 365 pagina’s. Of maak het nog kleiner 3 pagina’s per week is ook nog een boek van 156 pagina’s aan het eind van het jaar.

Marije Kuppens

Jouw adviseur op het gebied van (praktijk)management

Marije Kuppens
Kuppens Management

Misschien vind je dit ook interessant

Feedback

Leestijd: 2 min. Feedback geven en krijgen kan best lastig zijn. Bijvoorbeeld een patiënt geeft...

Timemanagement

Leestijd: 2 min. Nu je praktijkeigenaar bent komt er veel meer werk op je af...

Werving en selectie

Leestijd: 2 min. Help, hoe stel ik mijn team samen?! Je hebt misschien al wel...

Download het gratis stappenplan

Wij hebben alles wat je wilt weten voor een start of overname van een praktijk op een rij gezet in een helder stappenplan.