Leestijd: 2 min.
Help, hoe stel ik mijn team samen?!
Je hebt misschien al wel een aantal jaren ervaring in een tandartspraktijk en daar heb je vast het één en ander gezien met het team. Assistenten neemt ontslag of de mondhygiënist wil minder werken, allemaal uitdagingen waar jij als praktijkeigenaar ook tegenaan kunt lopen. Hoe ga je om met het vinden van nieuwe teamleden?
Bij het samenstellen van een nieuw team is het vaak een hele puzzel. Hoeveel mensen heb je nodig? Wel of geen omloop assistent? Moet de balie assistent ook in de behandelkamer kunnen werken? Hoe ga je dit aanpakken?
“Maak een plan hoe je er over jaar bij wilt staan.“
Je hebt natuurlijk geen glazen bol. Maar het kan je wel helpen om je vraagstuk in stukjes te knippen. Hoe zie je je praktijk voor je over een jaar, daar ga je dan naar toe werken. Daar hoort dan natuurlijk ook een bepaald aantal patiënten bij etc. Door het visueel te maken, wordt het concreet. Dit kan heel eenvoudig op een vel papier. Zet er een week- en/of maandrooster naast van je huidige werknemers en je ziet de “gaten” ontstaan.
En als je dan weet welke mensen je zoekt, kun je de vacature(s) gaan uitzetten. Waar moet je dan aan denken?
*Soms is het vinden van geschikte teamleden lastig. Maar door de juiste boodschap te communiceren, komen er geschikte kandidaten. Dit kan even tijd kosten, maar het is de kracht van de herhaling.
Laat collega’s eventueel bij de gesprekken zitten en meebeslissen, zij moeten er mee samenwerken. Betrek ze ook bij het zoeken, wie weet kennen ze een oud klasgenoot die werkt zoekt.
Ik wens je veel plezier op deze team-samenstellings-reis!
Jouw adviseur op het gebied van (praktijk)management
Marije Kuppens
Kuppens Management
Wij hebben alles wat je wilt weten voor een start of overname van een praktijk op een rij gezet in een helder stappenplan.